Równowaga w rodzicielstwie – podstawa szczęśliwej rodziny.

Uczucie zmęczenia we wczesnym rodzicielstwie jest nieuniknione. Bywają dni, kiedy zastanawiamy się nad tym, czy aby na pewno jesteśmy stworzeni do bycia rodzicem. Co to w ogóle oznacza, być dobrym rodzicem? Łatwo więc zatracić granice i równowagę, a stąd prosta droga do wyczerpania, przemęczenia, niepokoju, czyli do wypalenia.

Równowaga w rodzicielstwie polega na zaspokajaniu potrzeb dziecka nie zapominając o swoich własnych. Błędem jest kierować całą swoją uwagę na małe dziecko. Z czasem ucierpi na tym związek/małżeństwo, czy pozostali członkowie rodziny. My sami również nie będziemy czuć się szczęśliwi. A każdy przecież wie, że dziecko czuję się najlepiej, mając koło siebie szczęśliwych rodziców.

Równowaga i granice to filary rodzicielstwa bliskości. Bez nich matka może popaść w wypalenie, ojciec oddalić się od rodziny, koniec końców dzieci nie mają ani szczęśliwych rodziców, ani same też nie czują się szczęśliwe.

 

Czym jest równowaga i jak ją znaleźć?

Równowaga jest wtedy, kiedy robimy coś w zgodzie z sobą samym. Zaspokajając potrzeby dziecka nie należy robić nic ponad własne możliwości. Zdrowe rodzicielstwo bliskości polega na przywiązaniu, a nie uwiązaniu! Dlatego, jeśli czujecie potrzebę wyjścia, zrobienia czegoś dla siebie, zróbcie to! Miejcie codziennie trochę czasu tylko dla siebie. Niech to będzie nawet 15 minut spędzone w łazience, kiedy nikt Ci nie przeszkadza.

Niegdyś dzieckiem zajmowała się cała rodzina. Matka oczywiście była główną opiekunką, ale towarzyszyli jej dziadkowie, ciotki, a nawet sąsiadki, nie zapominając o ojcu. Obecnie bardzo często można zaobserwować model rodziny, w którym matka zajmuje się dzieckiem, a ojciec do późna pracuje. Dziadkowie oddaleni są o setki kilometrów albo również pracują. W efekcie kobieta jest praktycznie cały czas sama i próbując zostać Supermamą powoli popada we frustrację i zaczyna się wypalać. Dlatego…

NIE DAWAJ WIĘCEJ, NIŻ MOŻESZ DAĆ! 

 

10 zasad zrównoważonego rodzicielstwa

  1. Dbaj o siebie.
  2. Zaangażuj swojego partnera w rodzicielstwo.
  3. Korzystaj z oferowanej Wam pomocy.
  4. Wystrzegaj się życzliwych odwrotnie.
  5. Postaraj się o pomoc w wykonywaniu domowych obowiązków.
  6. Poznaj dobrze swoje dziecko.
  7. Bądź blisko dziecka i jego potrzeb, ale nie dawaj dzieciom więcej, niż jesteś w stanie im dać.
  8. Wykorzystuj czas drzemki dziecka na swoje przyjemności.
  9. Dbaj o siebie i swoje granice oraz potrzeby.
  10. Pamiętaj – skoro nie ma ludzi idealnych, czy jest sens dążyć do ideału?

 

Podziel się swoim zdaniem zostawiając komentarz poniżej.

 

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama 3Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, chustonoszenia, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Prowadzi poradnię opiekuńczo-wychowawczą. Udziela rodzicom indywidualnych konsultacji w sytuacji pojawienia się wątpliwości opiekuńczo-wychowawczych. W ciągłym biegu i niedospaniu z głową pełną pomysłów.

You May Also Like

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...