Równowaga w rodzicielstwie – podstawa szczęśliwej rodziny.

Uczucie zmęczenia we wczesnym rodzicielstwie jest nieuniknione. Bywają dni, kiedy zastanawiamy się nad tym, czy aby na pewno jesteśmy stworzeni do bycia rodzicem. Co to w ogóle oznacza, być dobrym rodzicem? Łatwo więc zatracić granice i równowagę, a stąd prosta droga do wyczerpania, przemęczenia, niepokoju, czyli do wypalenia.

Równowaga w rodzicielstwie polega na zaspokajaniu potrzeb dziecka nie zapominając o swoich własnych. Błędem jest kierować całą swoją uwagę na małe dziecko. Z czasem ucierpi na tym związek/małżeństwo, czy pozostali członkowie rodziny. My sami również nie będziemy czuć się szczęśliwi. A każdy przecież wie, że dziecko czuję się najlepiej, mając koło siebie szczęśliwych rodziców.

Równowaga i granice to filary rodzicielstwa bliskości. Bez nich matka może popaść w wypalenie, ojciec oddalić się od rodziny, koniec końców dzieci nie mają ani szczęśliwych rodziców, ani same też nie czują się szczęśliwe.

 

Czym jest równowaga i jak ją znaleźć?

Równowaga jest wtedy, kiedy robimy coś w zgodzie z sobą samym. Zaspokajając potrzeby dziecka nie należy robić nic ponad własne możliwości. Zdrowe rodzicielstwo bliskości polega na przywiązaniu, a nie uwiązaniu! Dlatego, jeśli czujecie potrzebę wyjścia, zrobienia czegoś dla siebie, zróbcie to! Miejcie codziennie trochę czasu tylko dla siebie. Niech to będzie nawet 15 minut spędzone w łazience, kiedy nikt Ci nie przeszkadza.

Niegdyś dzieckiem zajmowała się cała rodzina. Matka oczywiście była główną opiekunką, ale towarzyszyli jej dziadkowie, ciotki, a nawet sąsiadki, nie zapominając o ojcu. Obecnie bardzo często można zaobserwować model rodziny, w którym matka zajmuje się dzieckiem, a ojciec do późna pracuje. Dziadkowie oddaleni są o setki kilometrów albo również pracują. W efekcie kobieta jest praktycznie cały czas sama i próbując zostać Supermamą powoli popada we frustrację i zaczyna się wypalać. Dlatego…

NIE DAWAJ WIĘCEJ, NIŻ MOŻESZ DAĆ! 

 

10 zasad zrównoważonego rodzicielstwa

  1. Dbaj o siebie.
  2. Zaangażuj swojego partnera w rodzicielstwo.
  3. Korzystaj z oferowanej Wam pomocy.
  4. Wystrzegaj się życzliwych odwrotnie.
  5. Postaraj się o pomoc w wykonywaniu domowych obowiązków.
  6. Poznaj dobrze swoje dziecko.
  7. Bądź blisko dziecka i jego potrzeb, ale nie dawaj dzieciom więcej, niż jesteś w stanie im dać.
  8. Wykorzystuj czas drzemki dziecka na swoje przyjemności.
  9. Dbaj o siebie i swoje granice oraz potrzeby.
  10. Pamiętaj – skoro nie ma ludzi idealnych, czy jest sens dążyć do ideału?

 

Podziel się swoim zdaniem zostawiając komentarz poniżej.

 

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama trzech Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, chustonoszenia, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Prowadzi poradnię opiekuńczo-wychowawczą. Udziela rodzicom indywidualnych konsultacji w sytuacji pojawienia się wątpliwości opiekuńczo-wychowawczych. W ciągłym biegu i niedospaniu z głową pełną pomysłów.

You May Also Like

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...