fbpx

Czy lody są zdrowe i kto przede wszystkim powinien je jeść?

Czy wiecie, że na anginę najczęściej można zachorować latem? Organizm jest narażony na duże skoki temperatur. Na dworze upał – w samochodzie i sklepie chłód z klimatyzacji, rozgrzane słońcem ciało chłodzimy w chłodnej wodzie – nie trudno w tych warunkach o ból gardła. Gdy na dworze panuje upał i szybko przejdziemy do klimatyzowanego pomieszczenia lub wskoczymy do chłodnej wody – łatwo o ból gardła, a nawet anginę.

Podczas upalnych dni lody należy jeść rozsądnie czyli pomału (musimy poczekać, aż rozpuszczą się w jamie ustnej, by śluzówka w obrębie gardła przyzwyczaiła się do niskiej temperatury). Połykanie dużych kawałków lodów powoduje szok termiczny, przez co może sprzyjać powstawaniu infekcji gardła. Lody najlepiej jeść w domu lub innym pomieszczeniu, by nie być rozgrzanym słońcem, ani wysiłkiem fizycznym. Na szczęście w upalne dni lody topią się w mgnieniu oka i szybką wytrącają swoją niską temperaturę. Myślę, że ważne, by po prostu nie spieszyć się z ich zjedzeniem, tylko delektować smakiem.

Ból gardła a jedzenie lodów

Czy można jeść lody w trakcie infekcji? Zdania w tym temacie są podzielone, jedni twierdzą, że tak, inni – absolutnie nie. Zaufana pediatra powiedziała mi, że paciorkowce i inne bakterie cenią sobie ciepły klimat i zjedzenie lodów może uniemożliwić ich dalsze namnażanie i tym samym zahamować rozwój infekcji górnych dróg oddechowych. Ponadto lody działają jak chłodny okład, więc po ich zjedzeniu może  zmniejszyć się obrzęk, ból i przekrwienie gardła, jednymi słowy chory poczuje dużą ulgę.

Jedzenie lodów przy pierwszych symptomach infekcji górnych dróg oddechowych może skrócić czas trwania choroby albo w ogóle nie dopuścić do jej rozwinięcia (sic!).

Racjonalne hartowanie gardła przez jedzenie i picie chłodnych pokarmów oraz napojów pomaga ustrzec się przed anginą, a więc powinnyśmy jeść je również profilaktycznie – o każdej porze roku :)

Czy lody są zdrowe?

Lody zawierają białko pochodzące z serwatki, wapń (125mg w 100g lodów śmietankowych), magnez i witaminy: A, B2 i B12 – wszystkie te składniki pozwalają wzmocnić organizm. Zalicza się je do niskokalorycznych deserów, ponieważ w 100g zawierają zazwyczaj ok. 150-160 kcal – (przykładowo 100 g drożdżówki ma 316 kcal, 100g paluszków 385 kcal).

Jest jeszcze druga strona medalu, czyli substancje nie-naturalne dodawane do lodów: polisorbat 80, mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych, guma guar, karmel amoniakalno-siarczanowy i inne syntetyczne barwniki.

Powstaje zatem pytanie: jakie lody jeść?

Prawdziwe lody

Prawdziwe lody nie zawierają substancji chemicznych, barwników, emulgatorów i tłuszczów roślinnych. Obserwuję wzrost świadomości wśród rodziców i wydaje się, że niektórzy producenci lodów też go zaobserwowali. Punkty z lodami rzemieślniczymi są już w większości dużych miast i miejscowości turystycznych. Długa kolejka nie odstrasza, tylko zachęca do kupienia lodów wyprodukowanych z naturalnych składników tradycyjną metodą produkcji (bez napowietrzania). W sklepach także dostaniemy już lody o naturalnym składzie (Ice Pops) , a nawet w biodegradowalnych opakowaniach (Pura Vida).

Podziel się swoim zdaniem i zostaw komentarz. 

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama 3Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Blogerka. Udziela rodzicom konsultacji w duchu Rodzicielstwa Bliskości i Porozumienia bez Przemocy (NVC).

You May Also Like

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...