fbpx

Skoki rozwojowe w drugim roku życia.

Co musicie wiedzieć o rozwoju dwulatka? Zwalnia rozwój fizyczny dziecka, przyspiesza rozwój intelektualny. Dziecko przechodzi przez kilka kluczowych faz rozwoju podczas drugiego roku życia, które są dla niego samego niewiele mniej uciążliwe, niż dla jego otoczenia. Najważniejsze w pokonaniu trudności okazują się tutaj: empatia, akceptacja, szacunek, cierpliwość oraz uniknięcie wejścia w schemat „dwulatek = bunt”.

13-14 miesiąc życia – Chodzenie i poznawanie

Dziecko w tym wieku to prawdziwy eksplorator, badacz i naukowiec. Żyje tu i teraz, nie myśli jeszcze abstrakcyjnie. Liczy się dla niego przyczyna i skutek. Zaczyna chodzić i coraz chętniej wyrusza na samodzielny podbój świata, jednak co chwila sprawdza, czy ktoś jest obok. Potrafi przez dłuższą chwilę czymś się zająć, np. rozpakowywaniem rzeczy z pralki, szafy, czy robieniem artystycznego bałaganu. Przejawia całe morze emocji: radość, smutek, strach, złość, gniew…

Najlepsze dla dziecka w tym okresie: zrozumienie i akceptacja.

Na rzecz poznawania świata dziecko w drugim roku życia często traci zainteresowanie jedzeniem, co nie czyni z niego od razu z niego Tadka-Niejadka, ważne by wówczas po prostu nieco zmienić dzienne menu dziecka.

Nowe umiejętności:

  • podniesienie się do pozycji stojącej,
  • siad z pozycji stojącej,
  • chodzenie przy przedmiotach (np. krześle),
  • klaskanie w dłonie,
  • wyrażanie swoich pragnień nie tylko przy użyciu płaczu,
  • samodzielne stanie,
  • machanie na pożegnanie,
  • wkładanie przedmiotu do pojemnika,
  • mówienie świadome „mama” i „tata”,
  • wykonywanie prostych poleceń.

15-18 miesiąc życia – Bliskość i samodzielność

Około 15 miesiąca życia dziecko zaczyna bać się rozłąki z mamą. Spowodowane jest to kolejnym lękiem separacyjnym, a co za tym idzie – silną potrzebą bliskości. Dziecko staje się cały czas coraz bardziej samodzielne, coraz lepiej potrafi wyrazić swoje emocje: radość, zadowolenie, a także złość, jeśli coś nie idzie po jego myśli. Lubi również przeciwstawiać się rodzicom i obserwować ich reakcje, które często są dla niego śmieszne i coraz gorzej znosi zakazy. Dziecko może przejawiać niechęć wobec obcych, trudności z rozstaniem z rodzicami oraz problemy w zasypianiu, częste budzenie się w nocy. Dziecko może również używać siły wobec osób mu bliskich, jak i innych dzieci.

Nowe umiejętności:

  • chodzenie,
  • schylanie się po przedmioty,
  • używanie do komunikacji min. jednego słowa,
  • bazgranie,
  • naśladowanie czynności,
  • wspinanie,
  • rzucanie przedmiotem,
  • kopanie przedmiotu.

19-24 miesiąc życia – Negatywizm

Dziecko doskonali się w okazywaniu swoich emocji. Potrafi dobrze wyrażać swoje życzenia i zamiary. Nie zna pojęcia ograniczenia i nie lubi jak mu się czegoś zabrania albo w jakimś stopniu się je ogranicza. Zaczyna w zabawie naśladować dorosłych i symbolicznie się bawić. W tym okresie zaczyna się również pojawiać negatywizm. Dziecko używa głównie słowa „nie”, także w odpowiedzi na większość zadawanych przez opiekunów pytań. Coraz częściej rodzice mogą się spotkać z napadami złości. Dziecko jest coraz bardziej samodzielne, ale również coraz bardziej spragnione spędzanie wspólnie czasu, wspólnych posiłków, przytulania, zasypiania…

Nowe umiejętności:

  • używanie coraz większej liczby słów,
  • picie z kubeczka,
  • chodzenie po schodach,
  • budowanie wieży z 2 klocków,
  • wskazywanie pożądanego przedmiotu,
  • posługiwanie się łyżką/widelcem,
  • bieganie,
  • łączenie dwóch wyrazów,
  • rozpoznawanie obrazków,
  • identyfikowanie przedmiotów na obrazku,
  • nazywanie części ciała,
  • zdejmowanie jakiejś części garderoby,
  • świadomość narządów płciowych.

Drugi rok życia dziecka przebiega pod 3 hasłami: chodzenie – myślenie – mówienie.

Chcesz skonsultować rozwój dziecka, a może potrzebujesz wsparcia w zakresie rodzicielstwa?

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama 3Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, chustonoszenia, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Blogerka. Udziela rodzicom konsultacji w duchu Porozumienia bez Przemocy (NVC). Prowadzi poradnię opiekuńczo-wychowawczą. W ciągłym biegu i niedospaniu z głową pełną pomysłów.

You May Also Like

One thought on “Skoki rozwojowe w drugim roku życia.

Comments are closed.

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...