Diagnoza funkcjonalna pozwala ocenić, jak dziecko radzi sobie w codziennym życiu, w szkole, w kontaktach społecznych i w sytuacjach wymagających koncentracji oraz samoregulacji.

Diagnozę funkcjonalną dziecka warto rozważyć, jeśli Twoje dziecko przejawia któreś z poniższych zachowań:

  • nie mówi w oczekiwanym wieku lub ma bardzo ubogi słownik
  • trudno mu się komunikować – używa gestów zamiast słów, nie odpowiada na pytania
  • nie rozumie prostych poleceń
  • nie bawi się z rówieśnikami,
  • unika kontaktu wzrokowego
  • nie potrafi się dzielić / czekać na swoją kolej
  • wycofuje się z grupy albo reaguje agresją w kontakcie z innymi dziećmi
  • łatwo się rozprasza, nie kończy zadań
  • ma trudności z zapamiętywaniem informacji, uczeniem się liter / cyfr
  • szybko się zniechęca, odkłada zadania na później
  • miewa silne napady złości, częste płacze bez wyraźnego powodu
  • przejawia trudności z regulacją emocji – reaguje impulsywnie
  • wykazuje się dużym lękiem na nowe sytuacje, separacje, zmiany
  • drażnią je dźwięki, dotyk, niektóre ubrania
  • unika huśtania, biegania albo wręcz przeciwnie – ciągle jest w ruchu
  • powtarza pewne czynności (np. kręcenie przedmiotami)

Co zyskujemy dzięki diagnozie funkcjonalnej?

Wynik diagnozy określa mocne i słabe strony dziecka oraz szczegóły dotyczące rozwoju poznawczego. Diagnoza jest również źródłem praktycznych informacji o sposobie funkcjonowania dziecka w różnych sferach, co pozwala dobrać skuteczne wsparcie. Rodzice natomiast uzyskują wiedzę dotyczącą potrzeb dziecka oraz sposobów ich zaspokajania. Oto główne korzyści:

✅ Indywidualne spojrzenie na dziecko: pokazuje mocne strony i obszary wymagające wsparcia, nie opiera się wyłącznie na nazwie zaburzenia, ale na realnych umiejętnościach.

✅ Określenie poziomu funkcjonowania w kluczowych obszarach: poznawczy (myślenie, pamięć, uwaga), językowy i komunikacyjny, motoryczny (mała i duża motoryka), emocjonalno-społeczny.

✅ Dobór skutecznych metod terapii i edukacji: na podstawie diagnozy ustala się, jak pracować z dzieckiem (np. logopedia, terapia SI, psychologiczna), pomaga uniknąć przypadkowych metod i skupić się na tym, co działa.

✅ Wsparcie w edukacji: jest podstawą do tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET), ułatwia nauczycielom i terapeutom dostosowanie wymagań do możliwości dziecka.

✅ Lepsze rozumienie dziecka przez rodziców i specjalistów: zamiast ogólnego „ma trudności”, wiadomo w czym konkretnie i jak to wspierać, rodzice dostają jasne wskazówki do pracy w domu.

✅ Monitorowanie postępów: po czasie można powtórzyć diagnozę i sprawdzić, co się poprawiło, a nad czym trzeba dalej pracować.

Posiadamy zarówno narzędzia do diagnozy, jak i doświadczenie kliniczne, dzięki którym przeprowadzona przez nas diagnoza funkcjonalna jest rzetelna, jak i wiarygodna. W procesie diagnostycznym wykorzystujemy obserwację, wywiad z rodzicami oraz wystandaryzowane narzędzie diagnostyczne test PEP-R.

Jak przebiega diagnoza funkcjonalna dziecka w PPP iNSE w Warszawie?

  1. Konsultacja diagnostyczna psychologa dziecięcego – wizyta bez dziecka – 50 min (300 zł).
  2. Obserwacja psychologiczna dziecka – 50 min (220 zł).
  3. Badanie dziecka (wizyta z dzieckiem) – 60 min (350 zł).
  4. Przekazanie diagnozy – wydanie pisemnej opinii psychologicznej wraz z omówieniem wyników badania – 50 min (300 zł).
  5. Wizyta u lekarza psychiatry dzieci młodzieży.

Podsumowaniem każdego realizowanego przeze mnie procesu diagnostycznego jest diagnoza wydawana w formie pisemnej, którą omawiam razem z rodzicami.

Zespół diagnostyczny w PP iNSE w Warszawie

Agnieszka Skoczylas – psycholog dziecięcy, diagnosta ADOS-2 i MOXO
Marta Kaczyńska – pedagog specjalny, diagnosta ADOS-2
Izabela Doroba – pedagog specjalny, neurologopeda
Małgorzata Barczuk – neurologopeda
dr Maja Herman – psychiatra

Ważne jest, żeby na pierwszą wizytę rodzice przynieśli książeczkę zdrowia dziecka, wyniki badań specjalistycznych, jeżeli były wykonywane (np. EEG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa, badania genetyczne, metaboliczne) oraz opinię z przedszkola lub szkoły. Dodatkowo prace plastyczne, szkolne zeszyty, dzienniczki z uwagami oraz wszystko to, co rodzice uznają za ważne dla prawidłowej oceny rozwoju dziecka.

Diagnoza funkcjonalna u dzieci w PP iNSE jest diagnozą nozologiczną (in. diagnoza psychologiczna), polegającą na zgrupowaniu pewnej liczby objawów w syndromy oraz nadaniu im nazw, aby można je było łatwo rozpoznać.

Proces diagnostyczny kończy wizyta u lekarza psychiatry dzieci i młodzieży, na której rodzice wraz z dzieckiem uzyskują diagnozę lekarską. Zaświadczenie lekarskie jest podstawą do ubiegania się w przyszłości o zaświadczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i/lub o zaświadczenie o niepełnosprawności dziecka, otwierające dostęp do terapii i dalszej specjalistycznej pomocy.

Umów się na konsultację diagnostyczną i dowiedz się, jak wspierać swoje dziecko w trudnych sytuacjach oraz rozwijać jego potencjał w codziennym życiu.

Przeczytaj ważne informacje PRZED WIZYTĄ!

Kliknij w obrazek poniżej i zapoznaj się z dostępnymi terminami wizyt stacjonarnych i online

Nie znalazłeś w systemie elektronicznej rejestracji dogodnego terminu konsultacji? Potrzebujesz więcej informacji? Zadzwoń lub napisz 🙂

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...