Obserwacja psychologiczna pozwala przyjrzeć się funkcjonowaniu dziecka w różnych sytuacjach, takich jak zabawa, nauka czy interakcje społeczne. Dzięki niej psycholog może rozpoznać zachowania, emocje, reakcje społeczne oraz strategie radzenia sobie z trudnościami. Obserwacja najczęściej odbywa się na drugiej wizycie, czyli po pierwszej konsultacji psychologicznej z rodzicami, na której to psycholog dokładnie zbiera wywiad dotyczący sytuacji rodzinnej.

Im większa przestrzeń na to, by spojrzeć na dziecko jako na nieznany kraj, bez oceniania i szufladkowania zbyt szybko tego, co dziecko przeżywa i jakie jest, tym łatwiej spotkać się właśnie z nim, a nie ze swoimi własnymi dorosłymi wyobrażeniami, oczekiwaniami i obawami.

Agnieszka Stein

Co daje obserwacja psychologiczna?

✅️ Obserwacja dostarcza rzetelnych informacji, które są podstawą do dalszego wnioskowania, planu diagnozy, czy udzielenia wsparcia.

✅️ Pozwala dokładnie rozpoznać potrzeby dziecka, jego emocje i reakcje oraz przygotować indywidualne wsparcie edukacyjne, terapeutyczne lub wychowawcze.

✅️ Jest skutecznym narzędziem w wykrywaniu trudności, które mogą wpływać na funkcjonowanie szkolne, społeczne i emocjonalne dziecka, co pozwala na szybką i efektywną interwencję.

Jak wygląda obserwacja psychologiczna?

Spotkanie prowadzone jest w bezpiecznej, pełnej szacunku i empatii atmosferze, dostosowanej do wieku i potrzeb dziecka, w przypadku młodszych dzieci zawsze w obecności rodzica. Obserwacje w większości przypadków mają miejsce w gabinecie Pracowni Psychologicznej iNSE, ale na życzenie rodzica mogą odbywać się również w miejscu zamieszkania dziecka, placówce edukacyjnej (o ile ta wyrazi zgodę) lub w innym wcześniej ustalonym z psychologiem miejscu.

Podczas spotkania odbywa się obserwacja kliniczna dziecka w relacji zarówno z bliską osobą (rodzicem), jak i nowo poznaną (psycholog). Rolą rodzica jest zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa podczas spoykania. Psycholog poddaje ocenie:

  • ilość i jakoś kontaktu społecznego (czy dziecko inicjuje kontakt, czy potrafi wspołpracować),
  • koncentrację uwagi i tempo pracy,
  • sposób komunikacji (mowa, gesty, kontakt wzrokowy),
  • reakcje emocjonalne (jak dziecko radzi sobie z sukcesem, porażką, frustracją),
  • poziom samodzielności i organizacji oraz
  • stopień pobudzenia psychoruchowego.

📞 Umów się na pierwszą konsultację dla rodziców.

Kliknij w obrazek poniżej i zapoznaj się z dostępnymi terminami wizyt stacjonarnych i online

Nie znalazłeś w systemie elektronicznej rejestracji dogodnego terminu konsultacji? Potrzebujesz więcej informacji? Zadzwoń lub napisz 🙂

+48 791 147 174

kontakt@bliskodziecka.com.pl

agnieszka@ppinse.pl

Przeczytaj ważne informacje PRZED WIZYTĄ!

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...