Badanie ADI-R to wywiad przeprowadzany przez diagnostę z rodzicami lub opiekunami dziecka, który pomaga zrozumieć rozwój dziecka i jego funkcjonowanie w obszarach społecznych i komunikacyjnych. ADI-R nie jest testem dla dziecka, tylko rozmową z rodzicem. Na badanie przychodzi wyłącznie rodzic (bez dziecka). Badanie trwa długo, ok. 1,5-2h. Wywiad dotyczy historii rozwoju dziecka – od wczesnego dzieciństwa do chwili obecnej. Pytania dotyczą zachowania, relacji społecznych, komunikacji, emocji, zainetersowań i rekacji dziecka w różnych sytuacjach.

Jak się przygotować do badania ADI-R?

Warto wcześniej przypomnieć sobie szczegóły z różnych etapów życia dziecka, zwłaszcza z pierwszych 5 lat. Pomocne mogą się okazać: książeczka zdrowia dziecka; wspomnienia z okresu przedszkolnego – kiedy pojawiły się pierwsze słowa, gesty, zabawy z rówieśnikami, zainteresowania; zdjęcia lub filmiki z dzieciństwa – mogą przypomnieć, jak dziecko reagowało emocjonalnie i społecznie; opinie o dziecku z przedszkola/szkoły (np. z opinii nauczycieli, logopedów, terapeutów).

Badanie może być wyczerpujące emocjonalnie, dlatego warto umówić się na nie w najlepszej dla siebie porze dnia. Warto wcześniej się wyspać, zjeść coś i zadbać tym samym o swój komfort podczas badania.

Przykładowe pytania występujące w badaniu ADI-R:

  • Kiedy dziecko zaczęło siadać, raczkować, chodzić, mówić?
  • Czy rozwój mowy był płynny, czy wystąpił regres (utrata słów, gestów, kontaktu wzrokowego)?
  • Czy dziecko używało gestów (np. wskazywanie palcem, machanie, kiwanie głową)? Jak dziecko reagowało na imię, kontakt wzrokowy i głos opiekunów?
  • Czy lubiło być przytulane, noszone, dotykane?Kiedy pojawiły się pierwsze słowa i zdania?
  • Czy dziecko potrafiło rozmawiać naprzemiennie, zadawać pytania, dzielić się informacjami? Czy wypowiedzi były zrozumiałe, logiczne, czy raczej powtarzane (echolalie)?
  • Czy używało intonacji, gestów i mimiki, by wyrażać emocje?
  • Jak reagowało na inne dzieci w przedszkolu lub na placu zabaw?
  • Czy potrafiło bawić się wspólnie (a nie tylko obok)?
  • Czy rozumiało zasady zabawy i potrafiło je stosować?
  • Czy miało bliskiego kolegę/koleżankę?
  • Jak reagowało, gdy ktoś był smutny, zły lub potrzebował pomocy?
  • Jakie były ulubione zabawy w wieku 2–6 lat?
  • Czy używało zabawek symbolicznie (np. lalka jako „dziecko”)?
  • Czy pojawiały się powtarzające się czynności lub rytuały (np. układanie rzeczy w rządku, obracanie kółek)?
  • Czy dziecko miało bardzo intensywne zainteresowania (np. jeden temat, powtarzane schematy rozmów)?
  • Jak reagowało na zmiany (np. planu, miejsca, drogi do przedszkola)?
  • Czy występowały napady złości, autoagresja lub wycofanie?
  • Czy dziecko ma specyficzne reakcje na dźwięki, zapachy, dotyk (np. nie lubi metek, głośnych miejsc)?
  • Jak radzi sobie z emocjami i stresem?
  • Jak dziecko radzi sobie w szkole lub przedszkolu (koncentracja, kontakty, samodzielność)?
  • Jak reaguje na polecenia dorosłych?
  • Czy potrafi nawiązywać i utrzymywać rozmowę?
  • Jakie ma mocne strony (np. pamięć, pasje, zdolności)?

Dodatkowe dokumenty, które warto zabrać ze sobą na badanie:

  • własne notatki lub obserwacje z domu
  • książeczka zdrowia dziecka
  • opinie/logopedy, psychologa, pedagoga, nauczyciela
  • wyniki wcześniejszych badań (np. psychologicznych, neurologicznych, logopedycznych)

Potrzebujesz więcej informacji? Zadzwoń lub napisz 🙂

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...