Badanie ADI-R to wywiad przeprowadzany przez diagnostę z rodzicami lub opiekunami dziecka, który pomaga zrozumieć rozwój dziecka i jego funkcjonowanie w obszarach społecznych i komunikacyjnych. ADI-R nie jest testem dla dziecka, tylko rozmową z rodzicem. Na badanie przychodzi wyłącznie rodzic (bez dziecka). Badanie trwa długo, ok. 1,5-2h. Wywiad dotyczy historii rozwoju dziecka – od wczesnego dzieciństwa do chwili obecnej. Pytania dotyczą zachowania, relacji społecznych, komunikacji, emocji, zainetersowań i rekacji dziecka w różnych sytuacjach.
Jak się przygotować do badania ADI-R?
Warto wcześniej przypomnieć sobie szczegóły z różnych etapów życia dziecka, zwłaszcza z pierwszych 5 lat. Pomocne mogą się okazać: książeczka zdrowia dziecka; wspomnienia z okresu przedszkolnego – kiedy pojawiły się pierwsze słowa, gesty, zabawy z rówieśnikami, zainteresowania; zdjęcia lub filmiki z dzieciństwa – mogą przypomnieć, jak dziecko reagowało emocjonalnie i społecznie; opinie o dziecku z przedszkola/szkoły (np. z opinii nauczycieli, logopedów, terapeutów).
Badanie może być wyczerpujące emocjonalnie, dlatego warto umówić się na nie w najlepszej dla siebie porze dnia. Warto wcześniej się wyspać, zjeść coś i zadbać tym samym o swój komfort podczas badania.
Przykładowe pytania występujące w badaniu ADI-R:
- Kiedy dziecko zaczęło siadać, raczkować, chodzić, mówić?
- Czy rozwój mowy był płynny, czy wystąpił regres (utrata słów, gestów, kontaktu wzrokowego)?
- Czy dziecko używało gestów (np. wskazywanie palcem, machanie, kiwanie głową)? Jak dziecko reagowało na imię, kontakt wzrokowy i głos opiekunów?
- Czy lubiło być przytulane, noszone, dotykane?Kiedy pojawiły się pierwsze słowa i zdania?
- Czy dziecko potrafiło rozmawiać naprzemiennie, zadawać pytania, dzielić się informacjami? Czy wypowiedzi były zrozumiałe, logiczne, czy raczej powtarzane (echolalie)?
- Czy używało intonacji, gestów i mimiki, by wyrażać emocje?
- Jak reagowało na inne dzieci w przedszkolu lub na placu zabaw?
- Czy potrafiło bawić się wspólnie (a nie tylko obok)?
- Czy rozumiało zasady zabawy i potrafiło je stosować?
- Czy miało bliskiego kolegę/koleżankę?
- Jak reagowało, gdy ktoś był smutny, zły lub potrzebował pomocy?
- Jakie były ulubione zabawy w wieku 2–6 lat?
- Czy używało zabawek symbolicznie (np. lalka jako „dziecko”)?
- Czy pojawiały się powtarzające się czynności lub rytuały (np. układanie rzeczy w rządku, obracanie kółek)?
- Czy dziecko miało bardzo intensywne zainteresowania (np. jeden temat, powtarzane schematy rozmów)?
- Jak reagowało na zmiany (np. planu, miejsca, drogi do przedszkola)?
- Czy występowały napady złości, autoagresja lub wycofanie?
- Czy dziecko ma specyficzne reakcje na dźwięki, zapachy, dotyk (np. nie lubi metek, głośnych miejsc)?
- Jak radzi sobie z emocjami i stresem?
- Jak dziecko radzi sobie w szkole lub przedszkolu (koncentracja, kontakty, samodzielność)?
- Jak reaguje na polecenia dorosłych?
- Czy potrafi nawiązywać i utrzymywać rozmowę?
- Jakie ma mocne strony (np. pamięć, pasje, zdolności)?
Dodatkowe dokumenty, które warto zabrać ze sobą na badanie:
- własne notatki lub obserwacje z domu
- książeczka zdrowia dziecka
- opinie/logopedy, psychologa, pedagoga, nauczyciela
- wyniki wcześniejszych badań (np. psychologicznych, neurologicznych, logopedycznych)
Potrzebujesz więcej informacji? Zadzwoń lub napisz
