Wypalona matka, czyli dlaczego nie warto być supermamą?

Wypalenie jest stanem wyczerpania emocjonalnego. Rodzice czują się wypaleni, gdy zbyt długo pozostają bez równowagi. Kobieta (bo to ona najczęściej zostaje z dzieckiem w domu, choć sytuacja może również dotyczyć mężczyzn na tacierzyńskim), która jednocześnie prowadzi dom, wychowuje dziecko (dzieci), stara się być również dobrą żoną oraz jest aktywna zawodowo, jest najbardziej narażona na wypalenie. Ma ona tak dużo pracy i różnych innych zajęć, że nie ma czasu dla siebie samej. Matka, która stara się być super we wszystkim co robi jest na dobrej drodze do wypalenia. Pewnego dnia obudzi się bez energii, czując, że wszystko co miała już oddała dziecku. Będzie miała sobie za złe, że się tak czuje i nie cieszy się macierzyństwem.

 

Wypalona matka – jak uniknąć wypalenia?

  1. Nawiąż silną więź z dzieckiem i naucz się umiejętnie odczytywać jego sygnały.
  2. Kieruj się swoją intuicją, a nie radami życzliwych odwrotnie.
  3. Bądźcie oboje zaangażowani w rodzicielstwo i dbajcie o siebie nawzajem.
  4. Skup się na opiece nad dzieckiem, niech to będzie twoje główne zajęcie przez pierwszy rok życia maleństwa (na inne rzeczy bez pomocy bliskich może nie starczyć Ci energii).
  5. Ustaw swoje priorytety (od porządku w domu ważniejszy jest sen, a zamiast obiadu dwudaniowego można zjeść jajecznicę lub wczorajszą zupę).
  6. Codziennie staraj się wygospodarować trochę czasu dla siebie.
  7. Wyjdź z domu, niech nie będzie on Twoim więzieniem (dziecko możesz praktycznie wszędzie zabrać ze sobą).
  8. Wyzbądź się perfekcjonizmu.
  9. Ciesz się chwilą – dzieci naprawdę bardzo szybko rosną.
  10. Nie dąż do ideału – dla swojego dziecka i tak nim już jesteś :)

 

Powrót do rodzicielstwa po wypaleniu

Należy podkreślić, że można szybko podnieść się po wypaleniu i na nowo odkryć pasję do rodzicielstwa. Ważne, by pamiętać, że dziecko ma tylko jednych rodziców – Was, żadnych innych nie zna, więc Wy jesteście dla niego idealni i Was kocha najmocniej na świecie. By uniknąć ponownego wypalenia, warto nauczyć się odczytywać sygnały wysyłane przez dziecko, by móc je lepiej i szybciej zaspokajać, a także robić sobie więcej przerw od dziecka.

Pomysł na krótką przerwę od dziecka:

  • spacer
  • prysznic/kąpiel
  • dodatkowe zajęcia (np. joga)
  • kino (nawet jeśli masz iść tam sama)
  • spotkanie z przyjaciółkami
  • odpoczynek i sen (zmęczenie potęguje frustrację)
  • salon urody (nic nie poprawia kobiecie tak humoru, jak chwila dbałości tylko o nią)
  • kontynuacja swojej pasji

 

Podziel się swoim zdaniem zostawiając komentarz poniżej.

 

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama trzech Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, chustonoszenia, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Prowadzi poradnię opiekuńczo-wychowawczą. Udziela rodzicom indywidualnych konsultacji w sytuacji pojawienia się wątpliwości opiekuńczo-wychowawczych. W ciągłym biegu i niedospaniu z głową pełną pomysłów.

You May Also Like

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...