Suplementacja w okresie ciąży – jakie witaminy dla przyszłej mamy?

W okresie planowania ciąży, oczekiwania na dziecko oraz karmienia piersią niezwykle ważny jest zdrowy i zbilansowany sposób odżywiania. Niektóre, bardzo ważne dla nie tylko przyszłej mamy, ale i jej dziecka składniki warto suplementować, gdyż dostarczenie ich organizmowi w naturalnej postaci jest trudne do osiągnięcia, o ile w ogóle możliwe. Najlepszym wyjściem jest przyjmowanie zestawu witamin i minerałów dla kobiet w ciąży. Zachęcam Was do wnikliwego czytania ulotek, gdyż niektóre suplementy diety dostępne w aptekach poza standardowym zestawem witamin zawierają jeszcze stearynian magnezu, sztuczne barwniki, substancje zagęszczające czy przeciwzbrylające, które nie tylko nam szkodzą, ale również utrudniają przyswajalność.  Warto sięgnąć po suplementy z nieco wyższej półki, których skład jest w 100% naturalny.

 

Niezbędne witaminy dla kobiet w ciąży

Kwas foliowy – niezbędna suplementacja

Kwas foliowy do witamina z grupy B (B9), której organizm ludzki nie potrafi sam wyprodukować. Znajduje się on w m.in.: drożdżach piwnych, pomarańczach, bananach, fasoli, soczewicy, soi, zielonych liściastych warzywach (szpinak, sałata, natka pietruszki…), szparagach, brukselce, brokułach, groszku, ryżu, jęczmieniu, pszenicy, jajkach, wątróbce, orzeszkach ziemnych oraz serach. Produkty spożywcze tracą kwas foliowy podczas obróbki termicznej. Organizm ludzki również nie przyswaja tradycyjnych folianów – najpierw musi je rozłożyć do kwasu foliowego, podczas tego procesów ponad połowa wyjściowych folianów nie zostaje przyswojona. Oczywistym wydaje się, że w okresie wzmożonego zapotrzebowania na kwas foliowy – a w pierwszym trymestrze ciąży 0,4 – 1 mg (400 – 1000 ug), w II i III trymestrze ciąży 0,4 mg/dziennie (400 ug), – niezbędna jest jego suplementacja.

Kwas foliowy wspomaga pracę naszego układu nerwowego oraz odpornościowego, ma wpływa na lepsze samopoczucie psychiczne, uczestniczy w produkcji soków żołądkowych, przez co poprawia funkcjonowania układu pokarmowego (zapewnia sprawne działanie wątroby i jelit), pobudza także procesy krwiotwórcze, zapobiega miażdżycy, anemii oraz chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem macicy).

Kwas foliowy odrywa istotną rolę w prawidłowym rozwoju płodu. Niedobór witaminy B9 może spowodować ciężkie wady cewy nerwowej, wrodzone wady układu nerwowego dziecka tj. bezmózgowie lub przepuklinę oponowo-mózgową, doprowadzić do  niedorozwoju łożyska, tym samym poronienia czy przedwczesnego porodu.

Dobrze jeśli przyszła mama zacznie przyjmować kwas foliowy na kilka miesięcy przed planowaną ciążą, dzięki czemu możliwe będzie również uzupełnienie ewentualnych braków w organizmie.

DHA – najważniejszy składnik diety w okresie ciąży i karmienia piersią

DHA to wielonienasycony kwas tłuszczowy z grupy Omega-3 zaliczany do grona niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). DHA jest budulcem siatkówki oka, wchodzi w skład fotoreceptorów oraz komórek nerwowych, wpływając na percepcję wrażeń wzrokowych i ich zmianę na impulsy nerwowe. DHA stanowi także główny składnik budulcowy centralnego układu nerwowego (kora mózgowa zbudowana jest z ok. 60% DHA).

Gromadzenie DHA w obrębie Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN) jest najwyższe po 20 tygodniu ciąży i kontynuowane aż do 4 roku życia dziecka (sic!).

DHA (nie jego prekursory) jest transportowany przez ludzkie łożysko do płodu – co bezpośrednio jest uzależnione od zawartości DHA w diecie matki. European Ford Safety Authority informuje o konieczności suplementacji kwasu DHA przez matkę, celem zapewniania płodowi i noworodkowi prawidłowego rozwoju poznawczego ostrości widzenia. Optymalne spożycie DHA podczas ciąży powoduje nieznaczne wydłużenie czasu trwania ciąży, zwiększenie masy urodzinowej noworodka oraz obniżenie ryzyka wystąpienia porodu przedwczesnego.

Wyniki międzynarodowego, wieloośrodkowego badania epidemiologicznego dowodzą, że większe ilości DHA w mleku matki i większe spożycie owoców morza przyczyniają się do obniżenia ryzyka wystąpienia depresji poporodowej.

Komisja Europejska oraz Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zalecają suplementację DHA w ilości minimum 200 mg/dzień.

Witamina D3 – potrzebna każdemu a w szczególności kobietom w ciąży

Witamina D3 nazywana również słoneczną witaminą odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, prawidłowe wchłanianie wapnia i fosforu, utrzymanie zdrowych kości i zębów oraz prawidłowe funkcjonowanie mięśni.  Jest bardzo potrzebna każdemu z nas, a w szczególności kobietom w ciąży. Według najnowszych „Wytycznych suplementacji witaminy D dla Europy Środkowej” kobietom oczekującym dziecka zaleca się 1500-2000 j.m./dzień witaminy D3. Konieczna jest jej suplementacja, gdyż ekspozycja skóry (70%) na światło słoneczne możliwa jest przez zaledwie tylko kilka miesięcy (oczywiście bez użycia filtrów skutecznie blokując wytwarzanie przez organizm D3).

Żelazo – groźny niedobór

Bardzo często w ciąży (w szczególności w III trymestrze) przyszłej mamie zaczyna brakować w organizmie żelaza (jego poziom oznaczany jest w badaniu morfologii krwi – hemoglobina oraz hematokryt). Na niedobór narażone są przede wszystkim weganki i wegetarianki oraz kobiety spożywające małe ilości czerwonego mięsa. Jeśli poziom żelaza w krwi ciężarnej spadnie poniżej dopuszczalnej granicy normy lekarz prawdopodobnie zadecyduje o wprowadzeniu jego suplementacji.

Najlepsze wyniki suplementacji osiąga się stosując roślinne żelazo niehemowe w postaci diglicynianu żelaza o biodostępności i tolerancji zbliżonej do żelaza hemowego zwierzęcego. Żelazo w niehemowej formie zapewnia wysoki stopień biodostępności z jednoczesną redukcją podrażnień żołądka, a także brakiem niepożądanych interakcji z innymi składnikami żywności. Diglicynian żelaza jest rozpoznawany przez organizm jako dipeptyd i wchłaniany aktywnie w innych częściach przewodu pokarmowego, niwelując efekt oddziaływania z innymi minerałami (podanych w formie nieorganicznej) czy składnikami żywności w przewodzie pokarmowym. Dobrze jeśli preparat zawiera dodatkowo składniki działające synergicznie (witaminę B12, kwas foliowy i witaminę C), które pomagają we wchłanianiu żelaza. Witamina B12 dodatkowo aktywizuje żelazo w organizmie.

Przed ubytkiem żelaza możemy się chronić spożywając duże ilości fasoli, orzechów laskowych, płatków owsianych, kaszy jęczmiennej, sera biały oraz żółtego.

 

Moim zdaniem w tym szczególnym okresie, jakim jest ciąża nie ma miejsca na eksperymenty.

Dlatego zachęcam każdą przyszłą mamę do zbilansowanej diety oraz suplementacji na odpowiednim poziomie naturalnymi preparatami.

 

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama trzech Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, chustonoszenia, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Prowadzi poradnię opiekuńczo-wychowawczą. Udziela rodzicom indywidualnych konsultacji w sytuacji pojawienia się wątpliwości opiekuńczo-wychowawczych. W ciągłym biegu i niedospaniu z głową pełną pomysłów.

You May Also Like

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...