Cukier, syntetyki i aromaty – nie takie zdrowe kaszki dla niemowląt i dzieci.

Kaszka w diecie niemowlaka stanowi jeden, dwa, czasami nawet trzy posiłki w ciągu dnia. Podaje się ją jako źródło łatwoprzyswajalnych węglowodanów oraz witamin. Rodzice najczęściej kupują kaszki w hipermarketach, gdzie niestety nie zawsze znajdują to, co dobre. Pamiętajcie to co znane i popularne nie zawsze jest dobre i zdrowe.

Kaszki dzieli się nie tylko ze względu na producenta, smak, rodzaj zbóż, czy mleczność lub jej brak. Możemy podzielić je również na te o dobrym, niezłym i fatalnym składzie. Od końca zaczynając fatalny skład mają kaszki błyskawiczne do przygotowania z wodą (zawierające już w swoim składzie mleko modyfikowane) lub z mlekiem – to bez większego znaczenia – zawierające cukry, syntetyczne witaminy oraz owoce w postaci aromatów. Jednymi słowy sztuczna mieszanka pełna chemicznych związków. Niezły skład mają kaszki, do wyprodukowania których nie został użyty cukier. W dalszym ciągu jednak zawierają one syntetyczne witaminy, a przecież najlepszym sposobem dostarczania witamin i minerałów jest urozmaicenie codziennego jadłospisu. Dobre kaszki nie są wzbogacane sztucznymi witaminami – poza B1, która zgodnie z wymogami brytyjskiego prawa powinna być dodawana do żywności dla niemowląt wytwarzanej ze zbóż (Według norm Instytutu Żywności i Żywienia powinna być obecna w codziennej diecie dzieci od 1. roku życia), nie zawierają cukru, smak uzyskują dzięki zawartości liofilizowanych owoców, czy płatków. Dodatkowo kaszki BIO zostały wyprodukowane z organicznych składników.

Przy wyborze kaszki dla swojego dziecka czytaj dokładnie skład. Nie kupuj produktu, do którego dodane zostały cukier, sacharoza lub inna substancja słodząca.

 

Rodzaje kaszek dla niemowląt i dzieci

  • Kaszka (kleik) ryżowy (BG) – 4+
  • Kaszka (kleik) kukurydziana (BG) – 4+
  • Kaszka jaglana (BG)
  • Kaszka gryczana (BG)
  • Kaszka z tapioką (BG) – 4+
  • Kaszka owsiana – 6+
  • Kaszka orkiszowa – 6+

 

Dobre kaszki błyskawiczne

Producenci HOLLE, ORGANIX oraz TOPFER produkują kaszki błyskawiczne w różnych wersjach smakowych, na bazie różnego rodzaju zbóż, o różnych smakach, z dodatkiem mleka modyfikowanego (Holle, Topfer) lub bezmleczne. Kaszki nie zawierają cukru, syntetycznych witamin, minerałów aromatów. Idealne zarówno na wyjazd, jak i na co dzień!

1

 

Samodzielne przygotowanie kaszki w domu

Nie musisz kupować gotowej kaszki w proszku. Równie dobrze możesz ją przygotować w domu. Niezbędne do tego będą co najmniej 3 składniki: kaszka (kasza kukurydziana, jaglana, manna, gryczana lub ryż pełnoziarnisty), olej roślinny tłoczony na zimno oraz mus/przecier owocowy/świeże owoce. Najpierw przygotuj sobie swoją bazę, czyli kaszkę. Ziarna kaszy/ryżu dokładnie wypłucz w zimnej wodzie, a następnie upraż na patelni, w celu wydobycia lepszego, pełniejszego smaku. Uważaj, by się nie przypaliły. Następnie zmiel je w młynku. Tak przygotowaną kaszkę musisz przed podaniem dziecku ugotować. Nie jest to tzw. kaszka błyskawiczna, jaką możesz kupić gotową w sklepie. Do 150-200 ml gotującej się wody dodaj ok. 2 łyżek kaszki (metodą prób i błędów dojdziesz do konsystencji najbardziej lubianej przez Twoje dziecko). Gotuj około 10 min, następnie dodaj do niej owoce w dowolnej postaci, olej oraz wedle uznania swój pokarm, mleko modyfikowane, jogurt lub pozostaw w wersji bezmlecznej.

 

Podziel się swoim zdaniem zostawiając komentarz poniżej.

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama trzech Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, chustonoszenia, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Prowadzi poradnię opiekuńczo-wychowawczą. Udziela rodzicom indywidualnych konsultacji w sytuacji pojawienia się wątpliwości opiekuńczo-wychowawczych. W ciągłym biegu i niedospaniu z głową pełną pomysłów.

You May Also Like

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...