Menu rocznego dziecka.

W diecie rocznego dziecka znajduje się już większość produktów, które spożywają dorośli. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, by w końcu gotować jeden obiad (jeśli oczywiście nie robiliśmy tego do tej pory) :) Wszystko kwestią odpowiednio skomponowanych posiłków. Jeśli Wy jesteście na to gotowi, to Wasze dziecko na pewno również!

 

Zdrowy styl odżywiania

Przygotowywanie wspólnych i jednakowych posiłków dla całej rodziny ma tę ogromną zaletę, że mobilizuje Was do działania. Wchodzicie na dobrą drogę do zdrowego odżywiania. Zwracacie uwagę na to co kupujecie, jak to przygotowujecie i podajecie. Sytuacja w kuchni ulega ogromnej zmianie zwłaszcza jeśli do tej pory dziecko jadło gotowe posiłki dla niemowląt. Wówczas maluszek może potrzebować nieco więcej czasu na zaakceptowanie nowej formy posiłków, niemniej bardzo szybko powinno mu się spodobać jedzenie tego samego, co inni. Ponadto jeśli wprowadzicie zasadę wspólnych posiłków zyskacie na tym również Wy jako rodzice, gdyż wielce prawdopodobne, że w końcu (o ile do tej pory tak nie było) zaczniecie regularnie jeść :)

Jeśli chcecie uniknąć sytuacji, w której Wasze dziecko odmawia zjedzenia przygotowanego przez Was posiłku, spytajcie się go najpierw na co ma ochotę! Jeśli maluszek jeszcze nie mówi, dajcie mu do wyboru parę rzeczy (np. banana i jabłko, kanapkę i kaszkę, sałatkę i kiełbaskę etc.). Dzieci w tym wieku mają dużą potrzebę decydowania o swoim losie oraz wpływania na bieg wydarzeń.

 

Przykładowe menu rocznego dziecka

Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne dziecka w drugim roku życia wynosi około 1000-1300 kcal. W ciągu dnia w menu dziecka powinny znaleźć się:

  • 2-3 kubki pełnego mleka (o ile dziecko nie jest już karmione piersią) lub ich ekwiwalent w postaci produktów mlecznych lub o wysokiej zawartości wapnia
  • 3-4 porcje zbóż
  • 2-3 porcje warzyw
  • 2-3 porcje owoców
  • 1 porcja roślin strączkowych
  • 1 porcja mięsa, ryby lub drobiu
  • ok. 120 g zdrowych przekąsek (wafle ryżowe, humus, plasterki owoców, suszone owoce, 100% soki i przeciery, zdrowe ciasteczka, gotowane warzywa, koktajle owocowo-jogurtowe)

Pamiętajcie, by posiłków nie było za dużo (4-6) oraz by zachować między nimi przerwy 2-4 godzinne, tak by dziecko zdążyło zrobić się głodne.

Kolejna ważna zasada: owoce podajemy do godziny 16:00 !!! Nigdy na wieczór, więc również nie jest to dobra propozycja na podwieczorek – możecie wtedy zaserwować np.posiłek mleczny.

Dziecko potrzebuje do prawidłowego rozwoju dużo płynów (ok. 100 ml na 1 kg masy ciała), do których zaliczają się woda, mleko, soki, zupy… Warto od samego początku uczyć dziecka picia wody (sok niech zostanie podany np. do śniadania), nie tylko dlatego, że woda jest najzdrowsza, ale również ze względu na próchnicę, którą może się właśnie skończyć popijanie przez cały dzień słodkich napojów lub kwaśnych napojów.

 

Utrata zainteresowania jedzeniem po pierwszych urodzinach

Wielu rodziców skarży się, że ich dziecko przestało jeść. Tego typu sytuacje często mają miejsce w okolicy pierwszych urodzin. Dzieci nagle tracą zainteresowanie tym, co znajduje się na ich talerzu, a sam posiłek bardziej przypomina bawienie się jedzeniem, niż zaspokajanie uczucia głodu. Dlaczego tak się dzieje i dlaczego dotyka to tak wielu rodziców (bo dzieci nie wydają się tym faktem zaniepokojone)?

Przez pierwszy rok życia dziecko rozwija się bardzo szybko, jego masa ciała zwiększa się trzykrotnie. Dziecko szybko rośnie i dużo je. W drugim roku życia dzieci mniej przybierają na wadze (często jest to tylko 25% masy ciała), w końcu bardziej rosną wzwyż niż wszerz, dużo się ruszają i gubią tkankę tłuszczową z okresu niemowlęcego. Jedzenie, które dotychczas stanowiło ważną część ich życia, planu dnia, z którego czerpały ogromną przyjemność, spada na dalszy plan i przestaje już być tak ciekawe.

Najczęściej problem nie-jedzenia nie dotyczy dziecka, tylko rodziców, którzy sądzą, że ich dziecko je za mało. 

 

Jak było u nas?

Nadwornym kucharzem u nas w domu jestem niestety ja ;) Staram się komponować posiłki tak, by cała rodzina była zadowolona i najedzona :) Śniadanie oraz kolację najczęściej serwuję w postaci szwedzkiego stołu, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie :) Uwielbiam warzywa i staram się głównie z nich komponować obiady:

  • jeśli zupa, to warzywna, bez wywaru mięsnego,
  • jeśli drugie danie to z dużą ilością warzyw i czasami wkładką mięsną lub rybną.

Wychodzę z założenia, że w obecnych czasach jemy za dużo mięsa, więc staram się nie podawać go częściej na obiad niż 2 razy w tygodniu + 1 raz ryba. Białko oraz żelazo nie znajdują się tylko w mięsie, o czym pisałam już wcześniej przy okazji piramidy zdrowego odżywiania, dlaczego więc nie korzystać z dobrodziejstw natury i schabowego nie zamienić na kotlety z kaszy jęczmiennej? :)

 

Chcesz skonsultować rozwój swojego dziecka lub zasięgnąć porady dotyczącej odżywiania?

Zapraszam do zapoznania się z ofertą PORADNI i umówienia się na dogodną formę konsultacji.

Podziel się swoim zdaniem zostawiając komentarz poniżej.

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama trzech Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, chustonoszenia, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Prowadzi poradnię opiekuńczo-wychowawczą. Udziela rodzicom indywidualnych konsultacji w sytuacji pojawienia się wątpliwości opiekuńczo-wychowawczych. W ciągłym biegu i niedospaniu z głową pełną pomysłów.

You May Also Like

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...