Mały buntownik – rozwój dziecka w drugim roku życia.

Po pierwszych urodzinach wielu rodziców zadaje sobie pytanie: i co teraz? Jak będzie wyglądał ten drugi rok życia dziecka? Czy najgorsze za nami, czy dopiero przed nami? TUTAJ możecie przeczytać o skokach rozwojowych w pierwszym roku życia dziecka. Nie istnieje niestety podobna rozpiska dla dwulatka, niemniej skoki rozwojowe są obecne można by rzec, aż do osiągnięcia pełnej dorosłości.

 

2 rok życia dziecka miesiąc po miesiącu

Co musimy wiedzieć o rozwoju dwulatka? Przede wszystkim, że zwalnia rozwój fizyczny dziecka, a intensyfikuje się rozwój intelektualny. Dziecko przechodzi przez kilka kluczowych faz rozwoju podczas drugiego roku życia, które są dla niego samego niewiele mniej uciążliwe, niż dla jego rodziców. Najważniejsze w pokonaniu trudności okazują się tutaj: akceptacja, szacunek, cierpliwość oraz uniknięcie wejścia w schemat „dwulatek = bunt”.

 

13-14 miesiąc życia – Chodzenie i poznawanie

Dziecko w tym wieku to prawdziwy badacz i naukowiec. Żyje tu i teraz, nie myśli jeszcze abstrakcyjnie. Liczy się dla niego przyczyna i skutek. Zaczyna chodzić i coraz chętniej wyrusza na samodzielny podbój świata, jednak co chwila sprawdza, czy ktoś jest obok. Potrafi przez dłuższą chwilę czymś się zająć, np. rozpakowywaniem rzeczy z pralki, szafy, czy czynieniem po prostu artystycznego bałaganu. Przejawia całe morze emocji: miłość, rozczarowanie, strach, złość, protest, upór, samowolę, smutek, zakłopotanie…

To co najlepsze możemy dać dziecku w tym okresie to: pełną akceptację.

Maluszek traci również zainteresowanie jedzeniem, na rzecz oczywiście poznawania świata. Nie czyni to jednak od razu z niego Tadka-Niejadka, ważne by wówczas po prostu nieco zmienić dzienne menu dziecka.

Nowe umiejętności:

  • podniesienie się do pozycji stojącej,
  • siad z pozycji stojącej,
  • chodzenie przy przedmiotach (np. krześle),
  • klaskanie w dłonie,
  • wyrażanie swoich pragnień nie tylko przy użyciu płaczu,
  • samodzielne stanie,
  • machanie na pożegnanie,
  • wkładanie przedmiotu do pojemnika,
  • mówienie świadome „mama” i „tata”,
  • wykonywanie prostych poleceń.

 

15-18 miesiąc życia – Bliskość i samodzielność

Około 15 miesiąca życia dziecko zaczyna bać się rozłąki z mamą. Spowodowane jest to kolejnym lękiem separacyjnym, a co za tym idzie – silną potrzebą bliskości. Dziecko staje się cały czas coraz bardziej samodzielne. Coraz lepiej potrafi wyrazić swoje emocje: radość, zadowolenie, a także protest, jeśli coś idzie nie po jego myśli. Lubi również przeciwstawiać się rodzicom i obserwować ich reakcje, które często są dla niego śmieszne i niestety coraz gorzej znosi zakazy. Malec może przejawiać niechęć wobec obcych, trudności z rozstaniem z rodzicami oraz problemy w zasypianiu, czy częste budzenie się w nocy. Dziecko może również zachowywać się agresywnie wobec osób mu bliskich, jak i innych dzieci – warto pamiętać, by zawsze wówczas odpowiednio reagować.

Nowe umiejętności:

  • chodzenie,
  • schylanie się po przedmioty,
  • używanie min. jednego słowa,
  • bazgranie,
  • naśladowanie czynności,
  • wspinanie,
  • rzucanie przedmiotem,
  • kopanie przedmiotu.

 

19-24 miesiąc życia – Negatywizm

Dziecko doskonali się w okazywaniu swoich emocji. Potrafi dobrze wyrażać swoje życzenia i zamiary. Nie zna pojęcia ograniczenia i nie lubi jak mu się czegoś zabrania albo w jakimś stopniu się je ogranicza. Zaczyna w zabawie naśladować dorosłych i symbolicznie się bawić. W tym okresie zaczyna się również pojawiać negatywizm. Dziecko używa głównie słowa „nie”, także w odpowiedzi na większość zadawanych przez opiekunów pytań. Coraz częściej możemy się spotkać również z napadami złości – dobrze zawczasu jest się na nie przygotować. Dziecko jest coraz bardziej samodzielne, ale również coraz bardziej spragnione spędzanie wspólnie czasu, wspólnego jedzenie, przytulania, zasypiania…

Nowe umiejętności:

  • używanie coraz większej liczby słów,
  • picie z kubeczka,
  • chodzenie po schodach,
  • budowanie wieży z 2 klocków,
  • wskazywanie pożądanego przedmiotu,
  • posługiwanie się łyżką/widelcem,
  • bieganie,
  • łączenie wyrazów,
  • rozpoznawanie obrazków,
  • identyfikowanie przedmiotów na obrazku,
  • nazywanie części ciała,
  • zdejmowanie jakiejś części garderoby,
  • świadomość narządów płciowych.

Rozwój dziecka jest kwestią indywidualną, dlatego do osiągnięcia pewnych umiejętności moim zdaniem najlepsze jest podanie ram czasowych o rozpiętości większej niż miesiąc. Generalnie drugi rok życia dziecka przebiega pod 3 hasłami: chodzenie – myślenie – mówienie.

 

Chcesz skonsultować rozwój swojego dziecka lub zasięgnąć porady dotyczącej niepokojących Cię jego zachowań?

Zapraszam do zapoznania się z ofertą PORADNI i umówienia się na dogodną formę konsultacji.

 

Podziel się swoim zdaniem zostawiając komentarz poniżej.

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama 3Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, chustonoszenia, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Prowadzi poradnię opiekuńczo-wychowawczą. Udziela rodzicom indywidualnych konsultacji w sytuacji pojawienia się wątpliwości opiekuńczo-wychowawczych. W ciągłym biegu i niedospaniu z głową pełną pomysłów.

You May Also Like

One thought on “Mały buntownik – rozwój dziecka w drugim roku życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...