Mały buntownik – rozwój dziecka w drugim roku życia.

Po pierwszych urodzinach wielu rodziców zadaje sobie pytanie: i co teraz? Jak będzie wyglądał ten drugi rok życia dziecka? Czy najgorsze za nami, czy dopiero przed nami? TUTAJ możecie przeczytać o skokach rozwojowych w pierwszym roku życia dziecka. Nie istnieje niestety podobna rozpiska dla dwulatka, niemniej skoki rozwojowe są obecne można by rzec, aż do osiągnięcia pełnej dorosłości.

 

2 rok życia dziecka miesiąc po miesiącu

Co musimy wiedzieć o rozwoju dwulatka? Przede wszystkim, że zwalnia rozwój fizyczny dziecka, a intensyfikuje się rozwój intelektualny. Dziecko przechodzi przez kilka kluczowych faz rozwoju podczas drugiego roku życia, które są dla niego samego niewiele mniej uciążliwe, niż dla jego rodziców. Najważniejsze w pokonaniu trudności okazują się tutaj: akceptacja, szacunek, cierpliwość oraz uniknięcie wejścia w schemat „dwulatek = bunt”.

 

13-14 miesiąc życia – Chodzenie i poznawanie

Dziecko w tym wieku to prawdziwy badacz i naukowiec. Żyje tu i teraz, nie myśli jeszcze abstrakcyjnie. Liczy się dla niego przyczyna i skutek. Zaczyna chodzić i coraz chętniej wyrusza na samodzielny podbój świata, jednak co chwila sprawdza, czy ktoś jest obok. Potrafi przez dłuższą chwilę czymś się zająć, np. rozpakowywaniem rzeczy z pralki, szafy, czy czynieniem po prostu artystycznego bałaganu. Przejawia całe morze emocji: miłość, rozczarowanie, strach, złość, protest, upór, samowolę, smutek, zakłopotanie…

To co najlepsze możemy dać dziecku w tym okresie to: pełną akceptację.

Maluszek traci również zainteresowanie jedzeniem, na rzecz oczywiście poznawania świata. Nie czyni to jednak od razu z niego Tadka-Niejadka, ważne by wówczas po prostu nieco zmienić dzienne menu dziecka.

Nowe umiejętności:

  • podniesienie się do pozycji stojącej,
  • siad z pozycji stojącej,
  • chodzenie przy przedmiotach (np. krześle),
  • klaskanie w dłonie,
  • wyrażanie swoich pragnień nie tylko przy użyciu płaczu,
  • samodzielne stanie,
  • machanie na pożegnanie,
  • wkładanie przedmiotu do pojemnika,
  • mówienie świadome „mama” i „tata”,
  • wykonywanie prostych poleceń.

 

15-18 miesiąc życia – Bliskość i samodzielność

Około 15 miesiąca życia dziecko zaczyna bać się rozłąki z mamą. Spowodowane jest to kolejnym lękiem separacyjnym, a co za tym idzie – silną potrzebą bliskości. Dziecko staje się cały czas coraz bardziej samodzielne. Coraz lepiej potrafi wyrazić swoje emocje: radość, zadowolenie, a także protest, jeśli coś idzie nie po jego myśli. Lubi również przeciwstawiać się rodzicom i obserwować ich reakcje, które często są dla niego śmieszne i niestety coraz gorzej znosi zakazy. Malec może przejawiać niechęć wobec obcych, trudności z rozstaniem z rodzicami oraz problemy w zasypianiu, czy częste budzenie się w nocy. Dziecko może również zachowywać się agresywnie wobec osób mu bliskich, jak i innych dzieci – warto pamiętać, by zawsze wówczas odpowiednio reagować.

Nowe umiejętności:

  • chodzenie,
  • schylanie się po przedmioty,
  • używanie min. jednego słowa,
  • bazgranie,
  • naśladowanie czynności,
  • wspinanie,
  • rzucanie przedmiotem,
  • kopanie przedmiotu.

 

19-24 miesiąc życia – Negatywizm

Dziecko doskonali się w okazywaniu swoich emocji. Potrafi dobrze wyrażać swoje życzenia i zamiary. Nie zna pojęcia ograniczenia i nie lubi jak mu się czegoś zabrania albo w jakimś stopniu się je ogranicza. Zaczyna w zabawie naśladować dorosłych i symbolicznie się bawić. W tym okresie zaczyna się również pojawiać negatywizm. Dziecko używa głównie słowa „nie”, także w odpowiedzi na większość zadawanych przez opiekunów pytań. Coraz częściej możemy się spotkać również z napadami złości – dobrze zawczasu jest się na nie przygotować. Dziecko jest coraz bardziej samodzielne, ale również coraz bardziej spragnione spędzanie wspólnie czasu, wspólnego jedzenie, przytulania, zasypiania…

Nowe umiejętności:

  • używanie coraz większej liczby słów,
  • picie z kubeczka,
  • chodzenie po schodach,
  • budowanie wieży z 2 klocków,
  • wskazywanie pożądanego przedmiotu,
  • posługiwanie się łyżką/widelcem,
  • bieganie,
  • łączenie wyrazów,
  • rozpoznawanie obrazków,
  • identyfikowanie przedmiotów na obrazku,
  • nazywanie części ciała,
  • zdejmowanie jakiejś części garderoby,
  • świadomość narządów płciowych.

Rozwój dziecka jest kwestią indywidualną, dlatego do osiągnięcia pewnych umiejętności moim zdaniem najlepsze jest podanie ram czasowych o rozpiętości większej niż miesiąc. Generalnie drugi rok życia dziecka przebiega pod 3 hasłami: chodzenie – myślenie – mówienie.

 

Chcesz skonsultować rozwój swojego dziecka lub zasięgnąć porady dotyczącej niepokojących Cię jego zachowań?

Zapraszam do zapoznania się z ofertą PORADNI i umówienia się na dogodną formę konsultacji.

 

Podziel się swoim zdaniem zostawiając komentarz poniżej.

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama trzech Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, chustonoszenia, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Prowadzi poradnię opiekuńczo-wychowawczą. Udziela rodzicom indywidualnych konsultacji w sytuacji pojawienia się wątpliwości opiekuńczo-wychowawczych. W ciągłym biegu i niedospaniu z głową pełną pomysłów.

You May Also Like

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...