Jaką przyczepkę rowerową wybrać i na co zwrócić uwagę?

Przyczepka rowerowa jest już dobrze znana w państwach Europy zachodniej, w Polsce natomiast staje się coraz bardziej popularna. Cieszy mnie to ogromnie, bo jestem jej wielką fanką – głównie dlatego, że jest to znacznie bezpieczniejsza forma podróżowania z dzieckiem, w porównaniu do fotelika rowerowego.

Przyczepka daje Wam możliwość podróżowania z dzieckiem na rowerze. Nawet jeśli są to tylko jednodniowe eskapady nadaje się ona do tego dużo bardziej, niż fotelik rowerowy. Sprawdzi się zarówno w warunkach miejskich, jaki i w terenie. Oczywistym jest, że ścieżki rowerowe są bezpieczniejsze od szosy, ale dzięki wysokiej chorągiewce, doczepianej do przyczepki, jest ona dobrze widoczna dla kierowców, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

 

Jaką przyczepkę rowerową wybrać?

Rozpoczynając poszukiwanie przyczepki natrafiamy na grono przyczepek oferowanych przez producentów, również tych „pseudoniemieckich”, de facto oferujących sprzęt chiński. Przyczepek renomowanych firm jest niewiele. Należą do nich:

  • Thule Chariot
  • Nordic Cab
  • Burley
  • Croozer
  • Kidcar
  • Queridoo

 

Wybierając przyczepkę kierujcie się:

  • ładownością sprzętu
  • wielkością kół oraz ich amortyzacją
  • sposobem mocowania do roweru
  • systemem składania
  • dostępnością dodatkowych akcesoriów
  • komfortem podróżowania dziecka

 

Ładowność przyczepki

Mamy do wyboru przyczepki jedno- i dwuosobowe. Przyczepka jednoosobowa jest węższa i lżejsza, a co za tym idzie dwuosobowa jest szersza i cięższa (choć stosunkowo niewiele). Jej ciężar nie jest największym problemem, niemniej rozstaw kół może przysporzyć już sporo kłopotów przy pokonywaniu takich przeszkód, jak drzwi wejściowe, czy winda. Dlatego przed zakupem zmierzcie szerokość drzwi do domu/bloku oraz windy. Dwuosobowa przyczepka na pewno przyda się przy dwójce dzieci, jak również przy wycieczkach z przyjaciółmi, którzy mają dziecko w podobnym wieku. Jeśli jednak w planach macie tylko jedno dziecko, radzę pozostać przy przyczepce jednoosobowej.
Przyczepka rowerowa posiada dodatkowe miejsce na bagaż podręczny, a jej ładowność waha się pomiędzy 35 a 60 kg.

 

Koła i ich amortyzacja

Większość przyczepek posiada koła wielkości 20 cali. Im większe koło, tym sprzęt bardziej odporny na wstrząsy. Amortyzacja w przyczepkach (nawet tych najdroższych) pojawiła się stosunkowo niedawno i jest ona w postaci albo zwykłej sprężyny amortyzującej, albo systemu zależnego od wagi dziecka. Dodatkową amortyzacją przyczepki jest ułożenie siedziska dziecka, bądź zawieszenie go na ramie.

 

Mocowanie do roweru

Najbezpieczniejszym systemem mocowania przyczepki do roweru jest przegub kulowy, który w razie wywrotki, gwarantuje stabilność przyczepki. Dodatkowo przyczepkę powinno się przymocowywać do ramy roweru za pomocą materiałowego paska.

 

System składania

Rozłożenie przyczepki zajmuje kilka minut i nie jest to niczym skomplikowanym. Sama przyczepka po złożeniu zajmuje jednak sporo miejsca i należy to wziąć pod uwagę, bo sprzęt musicie przecież gdzieś przechowywać, także zimą.

 

Akcesoria do przyczepki

Przyczepki są zazwyczaj z góry trzy-funkcyjne – przyczepka rowerowa, wózek spacerowy oraz wózek do joggingu (jogger), wykorzystywany również w trudniejszym terenie.

Akcesoria dodatkowe:

  • hamak dla najmłodszych (od urodzenia do 8-10 mż.)
  • siedzisko redukujące
  • folia przeciwdeszczowa
  • pokrowiec do przechowywania
  • śpiworek
  • przejściówki na narty biegowe (dzięki czemu przyczepka jest niemalże całoroczna)

Komfort dziecka

Większość przyczepek gwarantuje dziecku pozycję półleżącą, najwygodniejszą dla malucha, zarówno podczas jazdy, jak i drzemki. Nieliczne, te z najwyższej półki przyczepki posiadają trzystopniową regulację oparcia. Zaś w najtańszych przyczepkach oparcia są niemalże pionowe, co uniemożliwia dziecku wygodną jazdę, a także zdrzemnięcie się.
Przyczepka powinna być wyposażona w 5-punktowe pasy bezpieczeństwa. Niestety niektóre z przyczepek mają tylko 3-stopniowe pasy. Należy więc przy zakupie zwracać na to szczególną uwagę.
Każda przyczepka wyposażona jest w moskitierę, rozwijaną folię przeciwdeszczową oraz flagę. Nieliczne przyczepki (te najdroższe) posiadają wentylację z boków przyczepki, daszek przeciwsłoneczny oraz tzw. „wannę”, czyli plastikową osłonę dna, chroniącą przed korzeniami oraz kałużami.

 

Wady przyczepek rowerowych

  • Cena. Jest to niewątpliwie największa wada przyczepki. Za dobrą przyczepkę musimy zapłacić od 1000 zł do nawet 4000 zł! Plusem jest to, że przyczepki trzymają swoją cenę i po paru latach, przy sprzedaży przyczepki na pewno uda nam się sporą część pieniędzy odzyskać.
  • Gabaryt. Przyczepka jest dużym sprzętem i na pewno nie nadaje się na zatłoczone chodniki. Zajmuje sporo miejsca przy parkowaniu oraz przechowywaniu.
  • Sterowność. Manewrowania z przyczepką po prostu trzeba się nauczyć. Tak jak jazdy samochodem z przyczepą :)
  • Kontakt z dzieckiem jest ograniczony, jednak wbrew pozorem wcale nie jest maluch tak od nas daleko i choć podczas jazdy nie, ale w trakcie postoju np. na światłach, spokojnie usłyszy, co do niego mówimy.

 

Podziel się swoim zdaniem zostawiając komentarz poniżej.

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama trzech Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, chustonoszenia, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Prowadzi poradnię opiekuńczo-wychowawczą. Udziela rodzicom indywidualnych konsultacji w sytuacji pojawienia się wątpliwości opiekuńczo-wychowawczych. W ciągłym biegu i niedospaniu z głową pełną pomysłów.

You May Also Like

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...