Zapewnij dobry sen swojemu dziecku, czyli co zrobić żeby dziecko dobrze spało?

Nie zgadzam się  z poglądami osób, które twierdzą, że nocne pobudki dzieci są normą rozwojową (mowa o dzieciach powyżej 6 miesiąca życia), że z tego wyrosną, że tak mają, bo ich rodzeństwo też tak miało etc. Twierdzę, że problemy ze snem są ściśle związane z nawykami i brakiem odpowiedniej higieny snu. Każdy dla swojego dziecka chce jak najlepiej, często jednak nieumyślnie – zwłaszcza przy pierwszym dziecku – rodzice popełniają błędy w usypianiu, które rzutują na dalsze predyspozycje dziecka do snu.

Problem snu u dzieci urósł do rangi problemu społecznego (niższy poziom satysfakcji z życia rodziców, gorsze funkcjonowanie intelektualne dzieci) oraz ekonomicznego (absencje rodziców w pracy, dodatkowe badania diagnostyczne, konsultacje specjalistów). Wzięto się więc do roboty i zrobiono parę fajnych badań i okazało się, że większość problemów ze snem ma podłoże behawioralne.

 

Ilość godzin snu ściśle koreluje z wysokością BMI

W badaniach przeprowadzonych na Uniwersytecie w Chicago udowodniono, że praca mamy na pełen etat koreluje z nadwagą oraz otyłością dzieci w wieku przedszkolnym. Okazało się, że dzieci rodziców, którzy długo pracują i rekompensują swoją nieobecność dzieciom w godzinach wieczornych (dzieci spały średnio 9,6 godzin na dobę) mają wyższe BMI od dzieci, które spały od nich dłużej od 1,5 do nawet 3 godzin (sic!).

Współczynnik otyłości u dzieci śpiących za mało jest o 300% wyższy niż u ich rówieśników, którzy się wysypiają (Australia).

 

Opóźnienie w rozwoju poznawczym

Sen jest jedną z podstawowych potrzeb ludzkiego organizmu – dziecko musi się wysypiać, by się prawidłowo rozwijać. W Tel Awiwie przeprowadzono badanie, w którym szóstoklasistę pozbawiana przez kilka dni godziny snu – okazało się, że deprywacja snu spowodowała u niego zmianę zachowania odpowiednią dla czwartoklasisty.

godzinna utrata snu = -2 lata rozwoju poznawczego

Zbyt krótki sen ma wpływ na zdolność:

  • kontrolowania własnego zachowania
  • przewidywania konsekwencji swoich działań
  • skupiania uwagi
  • zapamiętywania
  • poznawczą

 

Aktywność fizyczna a sen

W australijskich badaniach Uniwersytecie Monash dowiedziono, że aktywność fizyczna zażywana w ciągu dnia znacząco wpływa na jakość snu i szybkość zasypiania. Dotyczy to wszystkich – małych, dużych, a także tych najmniejszych co na razie ćwiczą przewracanie na macie – zdrowa porcja ruchu zapewnia nam zdrowy sen. Warto przy tym pamiętać, że zmęczenie fizyczne, to nie to samo co przemęczenie organizmu, np. spowodowane zbyt późnym położeniem dziecka spać – zmęczony organizm źle się regeneruje.

 

Rutyna sprzymierzeńcem dobrego spania

Chińczycy w swoich badaniach doszli do wniosku, że dzieci, które chodzą spać o stałej porze mają lepszy sen i szybciej zasypiają. Nieregularne chodzenie do łóżka i wstawanie przeradzają się w problemy behawioralne (o których czytaliśmy powyżej).

 

Samodzielne zasypianie kluczem do sukcesu

W USA zbadano model zasypiania dzieci i wyszło, że bardzo ważny jest moment kładzenie dziecka spać. Okazało się, że dzieci, które były do łóżeczka odkładane senne, ale nie śpiące łatwiej przesypiały całą noc. Przespanie całej nocy możliwe jest u dzieci, które posiadają umiejętność samodzielnego zasypiania – niekoniecznie (jak ma to miejsce w państwach azjatyckich, gdzie obecny jest co-sleeping) bez obecności rodziców, ale bez ich ingerencji. Czyli rozumiemy przez to, że warto być przy dziecku, by czuło się ono bezpieczne (zwłaszcza na samym początki nauki samodzielnego zasypiania), a nie wykorzystywać różnorakie techniki usypiania.

 

Ile godzin powinno spać dziecko?

Ile godzin powinno spac dziecko

Należy pamiętać, że podane powyżej normy snu dla poszczególnych grup wiekowych podane są celowo w przedziałach (widełkach). Warto przyjrzeć się swoim tendencjom – ile my sami potrzebujemy snu na dobę (dla jednych może być to 6-7 godzin, dla innych 9-10). Predyspozycje do snu są przede wszystkim uwarunkowane genetycznie, ale także – w pierwszych miesiącach życia – zależą od aktywności matki w ciąży, a co za tym idzie rytmu dobowego płodu.

 

Zasady higieny snu

  • sypialnia pozbawiona intensywnych bodźców
  • stałe ramy snu
  • rytuały okołosenne
  • unikanie podawania napojów zawierających kofeinę
  • czytanki przed snem
  • ograniczenie czasu korzystania z urządzeń emitujących niebieskie światło (tablety, smartfony, komputery, TV)
  • umiarkowana aktywność w ciągu dnia
  • śniadanie (a także kolacja) bogate w tryptofan i witaminę B6 + ekspozycja na światło w godzinach porannych (prekursorem melatoniny jest serotonina syntetyzowana z tryptofanu; przypuszcza się, że  syntezę serotoniny może przyspieszać światło słoneczne)

 

Dlaczego dzieci płaczą w nocy?

Większość dwumiesięcznych dzieci nie potrzebuje nocnego karmienia co 3-4 godziny. Najczęściej rodzice przyzwyczajają dzieci do tej częstotliwości. Jeśli tylko wiemy i chcemy, możemy w odpowiednim momencie je od tego odzwyczaić. Najlepszym momentem jest sam początek, czyli drugi/trzeci miesiąc życia dziecka, który warto przeznaczyć na naukę przechodzenia z jednej fazy snu do drugiej, czyli ponownego zapadania w sen.

Małe dzieci budzą się pomiędzy kolejnymi fazami snu, trwającymi około 2 godzin. Początkowo uczą się łączyć cykle snu i często przy tej okazji płaczą. Większość rodziców w tym momencie od razu reaguje, wstając do dziecka, wyjmując je z łóżeczka, karmiąc… Niemowlęciu przez to będzie trudniej nauczyć się nieprzerwanego snu. Wytworzy się nawyk (od którego za jakaiś czas -zmęczeni – będziemy starać się odejść) – do ponownego uśnięcia niemowlę będzie potrzebowało karmienia bądź usypiania przez osobę dorosłą. Tak, jak noworodek nie potrafi, tak dziecko w wieku 2-3 miesięcy dziecko umie już łączyć fazy snu – o ile pozwolimy mu się tego nauczyć.

 

Niemal codziennie konsultuję rodziców niemowląt i małych dzieci w temacie zaburzeń snu. Nie jest trenerem snu – w swojej pracy opieram się na poczuciu bezpieczeństwa i bliskości, a także wiedzy z zakresu psychologii rozwoju dziecka.

 

Chcesz skonsultować rozwój swojego dziecka lub zasięgnąć porady dotyczącej snu?

Zapraszam do zapoznania się z ofertą PORADNI i umówienia się na dogodną formę konsultacji.

Podziel się swoim zdaniem zostawiając komentarz poniżej.

 

Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama trzech Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, chustonoszenia, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Prowadzi poradnię opiekuńczo-wychowawczą. Udziela rodzicom indywidualnych konsultacji w sytuacji pojawienia się wątpliwości opiekuńczo-wychowawczych. W ciągłym biegu i niedospaniu z głową pełną pomysłów.

You May Also Like

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...